Vlastní automobil byl donedávna snem mnoha jedinců a představa že by jej půjčili cizímu, spíše nepředstavitelnou noční můrou.
Vlastní automobil byl donedávna snem mnoha jedinců a představa že by jej půjčili cizímu, spíše nepředstavitelnou noční můrou. Rostoucí náklady spojené s vlastnictvím vozu jsou však mnohdy prodělečným podnikem v porovnání s jeho vytížeností. Právě proto se objevují nejrůznější carsharingové projekty, které umožňují provozovatelům svá auta půjčovat a to těm, kteří to aktuálně potřebují.
Služba carsharing, česky sdílení automobilů, se rozěluje na dvojici základních typů:
- P2P (peer-to-peer) – sdílení vozidel mezi jednotlivými uživateli,
- Free-floating carsharing – vozidlo vlastní právnická osoba, která je rozmísťuje do ulic, kde jsou lidem k dispozici.
Carsharing v praxi
Samotná automobilka ŠKODA AUTO s divizí DigiLab provozuje na našem území carsharing typu P2P pod názvem HoppyGo. Aktuálně má něco kolem 40 000 registrovaných uživatelů, kteří si mohou svá auta navzájem půjčovat prostřednictvím mobilní aplikace. Ta uživatelům zaručuje jistotu, bezpečí, rychlost a uživatelskou přívětivost. Právě rychlost je důležitá ve smyslu uplynutí co nejkratší doby mezi objednávkou vozu a následným potvrzením. Poptávka na zápůjčku starší dvou hodin již není dle statistik aktuální a existuje riziko jejího stažení.
Aby tato situace nenastala, mají uživatelé k dispozici nástroj Okamžitá rezervace. Ten k dokončení rezervace nepotřebuje aktivní potvrzení majitele vozu. Zpětnou vazbou pro obě strany je vzájemné ohodnocení. Díky aplikaci je snadné vyhledání vozu dle aktuální lokalizace nebo výběr modelu.
K dispozici jsou vozy:
- zážitkové,
- reprezentativní,
- rodinné.
- užitkové.
Pro koho je určen?
Služby pro sdílení automobilů nejsou určeny konzervativním jedincům, jak jsem zmínil v úvodu. Půjčit svůj vůz nebo jezdit v půjčeném chce jistou dávku odvahy. Typickým uživatelem carsharingu je člověk ve věku 20-45 let, žijící ve velkém městě, kde je zvyklý využívat MHD. Potřebuje-li na víkend vycestovat ať už za rodinou nebo jen na výlet, sahá právě po sdíleném automobilu. Naopak typický majitel sdíleného vozu je starší a zpravidla nevlastní pouze jediné auto.
ŠKODA AUTO DigiLab uvádí, že se je carsharing určený těm, kteří:
- najedou maximálně 15 000 km/rok,
- dojíždějí vlakem do velkých měst za prací,
- bydlí ve velkých městech s minimem parkovacích míst.
Výhody carsharingu HoppyGo
Někdo by mohl namítat, že si raději půjčí auto v půjčovně, nicméně když obě platformy porovnáme, zjistíme, že je carsharing daleko rychlejší a méně náročný na papírování. Smlouvy se totiž generují automaticky v aplikaci, společně s elektronickým předávacím protokolem. Na vás už je jen nafocení vozidla, zaznamenání stavu paliva a tachometru, abyste mohli automobil vrátit se stejném stavu jako když jste jej přebírali.
Zdroj: ŠKODA Storyboard
Napsat komentář