V posledním díle seriálu o chiptuningu se podíváme na konkrétní softwarovou úpravu automobilu Škoda Octavia Combi třetí generace s motorizací 2,0 TDI 110kW
V minulých dvou dílech jsme si nastínili, co softwarová úprava nebo-li chiptuning obnáší, proč se vůbec provádí a jaké vlastnosti by měl požadovat zákazník po úpravci, aby eliminoval jeho špatný výběr. V posledním díle se podíváme na konkrétní softwarovou úpravu automobilu Škoda Octavia Combi třetí generace s motorizací 2,0 TDI 110kW. Jedná se o karoserii liftback s manuální převodovkou, úpravcem byla společnost Xtuning sídlící v Červeném Kříži u dálnice D1 blízko Jihlavy. Firma disponuje odpovídajícím zázemím jak pro úpravu automobilů v podobě dvou výkonových brzd pro osobní automobily s pohonem 4×4, tak pro čekající zákazníky ve vnitřních prostorách společnosti.
Jak lze vidět z grafu, parametry automobilu po úpravě atakují silnější provedení motoru 2,0 TDI používaném například v modelu Škoda Octavia RS. Výkon vzrostl o 25kW a točivý moment o pozoruhodných 90 Nm. I přes takto zvýšený výkon a točivý moment jsou zachovány všechny požadavky na životnost motoru a celého pohonného ústrojí. Ceníková cena této konkrétní úpravy činí 10 950,- bez DPH. V tomto konkrétním případě došlo rovněž k zakoupení pojištění tovární záruky, jelikož má vozidlo nadstavbovou tovární záruku na 5 let nebo 100 000km. Její cena činila 3 500,- s DPH, platí po dobu tří let a kryje mechanické škody na pohonném ústrojí vozidla až do výše 100 000 ,-. Vše bylo rovněž zaznamenáno do velkého technického průkazu vozidla a vozidlo je tak i po úpravě plně způsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Zákazník v ceně tedy v souhrnu dostane tyto služby:
- diagnostika vozu před úpravou
- kontrola softwaru (například zda již nebyl v minulosti upravován)
- záloha originálního softwaru (pro případný návrat do továrního nastavení v budoucnu)
- změření průběhu výkonu a točivého momentu na válcové brzdě
- individuální úprava softwaru – upravuje se vždy konkrétní software daného vozu
- nahrání upraveného softwaru do vozidla
- změření výkonu a točivého momentu po úpravě + porovnání s grafem před úpravou
- zkušební jízda zákazníkem, zda je vše dle jeho představ
- případné doladění úpravy dle přání zákazníka
K těmto provedeným úkonům se vztahuje standardní dvouletá záruka na upravený software a řídící jednotku. Dále záruka na doživotní přehrání softwaru v případě potřeby (před opravou vozidla v záruce apod.). Záruky je možné dále rozšířit o pojištění tovární záruky (pro vozidla, která ještě jsou v tovární záruce, prodloužené záruce výrobce atd.), kdy si zákazník vybere pojistné krytí v rozmezí 100 000 – 500 000 Kč a délku pojištění od jednoho do pěti let (dle délky navazující prodloužené tovární záruky). Zákazník si dále odveze protokol o měření výkonu na válcové zkušebně (s grafy průběhu výkonu a točivého momentu před a po úpravě). Nedílnou součástí každé úpravy společnosti Xtuning je rovněž certifikát o provedené úpravě. Posledním bodem je zápis homologované úpravy do velkého technického průkazu. Tento bod je samozřejmě dobrovolný, vozidlo po úpravě se zápisem do VTP však splňuje veškeré formální náležitosti pro provoz na pozemních komunikacích.
Napsat komentář