Jaký je objem chladící kapaliny Škoda Octavia 1, 2, 3 a co výměna? Fridex G12 či G13? Jak často měnit chladící kapalinu v autě? Chladící kapalina (či někdy také nemrznoucí kapalina) je označení pro chemickou směs, která se lije do speciální nádržky v motoru. Primární princip je snížit bod mrznutí (v zimě) a současně zvýšit bod varu (v létě). Do chladících kapalin jsou také přidávány pohlcovače koroze, aby chránili chladící systémy od kovů působící korozi. Jde o látku, která prakticky odstraňuje všechny negativa klasické vody, které jsou v motoru nežádoucí.
Jak vyměnit? • G12 nebo G13? • Kdy vyměnit? • Únik kapaliny
Jak vyměnit chladící kapalinu?
A jak zjistíte jak si ve stovkách typů kapalin vybrat tu správnou pro Vaše auto? Typ kapaliny se skládá z barvy, písmena a čísla. Klíčové je, že od výrobce byste měli mít přesně definováno (manuál či popisek na nádržce v motoru), jaké kapaliny jsou určeny pro Váš vůz. Lze vybírat i podle seznamu povolených aut na samotné chladící kapalině, kde je přesně napsáno pro jaké vozy ji lze použít.
Obvykle se ředí s destilovanou vodou v daném poměru, aby byla směs odolná do -25 až 30 °C.
- životnost chladící kapaliny je mezi 3 až 5 lety (pak je nutné ji celou vyměnit)
- odborníci ji doporučují měnit každé 2 roky
- míchání různých chladících kapalin se důrazně nedoporučuje
- nikdy nádobu chladící kapaliny neotvírejte ihned po jízdě (horká kapalina může vystříknout)
Kapalina pro Škoda Octavia (G13)
Nejvíce účinná chladící kapalina pro vozy Škoda Octavia I., II., III., IV. generace nese označení G13. Má ideální chladící efekt a dobrou ochranu proti korozi. Obvykle má růžovou nebo fialovou barvu. Je také možné míchat chladící kapalinu s těmi s označením G12, G12+ a G12++.
Mějte na paměti, že je vždy třeba ředit chladící kapalinu v uvedeném poměru na balení!
Kdy měnit chladící kapalinu?
Kromě kompletní (každé 2 roky) preventivní výměně celé kapaliny v autoservisu se často setkáte s nutností drobnějšího doplnění. Nádržka chladící kapaliny se nachází na levé straně a je obvykle opatřena modrým šroubovacím víkem. Ze strany najdete dvě risky pro maximální a minimální přípustnou mez. Pokud je ji zde málo, je nutné ji doplnit.
Samozřejmě pokud i nadále chladící kapalina rychle ubývá, jde pravděpodobně o nějaký problém a její únik mimo chladící soustavu. V tomto případě jeďte do autoservisu s nahlášenou závadou. Na přístrojové desce z pohledu řidiče Vás na nedostatek chladící kapaliny může upozornit i kontrolka signalizace. Problém můžete zkusit sami vyřešit dolitím destilované vody či nemrznoucí kapaliny.
- PS: Obvykle se říká Chladící kapalina směsi, která je určena do chlazení motoru a pojem Nemrznoucí kapalina pro vodu určenou do ostřikovačů.
Jízda bez chladící kapaliny
Pokud se Vám (jako mě) stane, že přijdete k autu a pod motorem uvidíte velkou fialovou kaluž – podívejte se před jízdou pod kapotu.
Já jsem takto zjistil, že mi během pár minut celá chladící kapalina vytekla a i při dolévání se během pár minut opět celá nádržka s chladící kapalinou vyprázdnila.
S vozem bez chladící kapaliny rozhodně nejezděte! Nikdy! Můžete ovšem zkusit jízdu s doléváním chladící kapaliny nebo jen destilované vody. Já jsem takto ujel několik desítek kilometrů.
Hlavní trik je v jízdě s pootevřeným víčkem expanzní nádržky chladící kapaliny. Tím, že v této nádobě neroste tlak se mi podařilo snížit únik chladící kapaliny na minimum. Mohl jsem tak se svojí Škodou Octavií jet do servisu bez nutnosti zavolání odtahové služby. Důležité bylo jet maximálně 70 km/h, velmi plynule a často zastavovat na doplnění kapaliny.
Napsat komentář