OctaviaClub.cz
  • Úvod
  • Historie
  • Členství
  • Návody
    • Dílenská příručka
    • Schéma pojistek
  • Fórum
    • Octavia I
    • Octavia II
    • Octavia III
    • Octavia IV.
    • Technická témata
    • Dopravní info
      • Planespotting
      • Přímý přenos Letiště Praha
      • Flightradar24.com
OC.cz » Články » eCall aneb když vám vaše auto zavolá pomoc

eCall aneb když vám vaše auto zavolá pomoc

Datum 31.03.2018 byl dalším milníkem v automobilovém průmyslu, proč? Od tohoto data musejí mít všechna nově vyrobená osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh systém samočinného nouzového volání, tzv. eCall. Právě tomuto pomocníkovi se budeme v tomto článku věnovat.

Datum 31.03.2018 byl dalším milníkem v automobilovém průmyslu, proč? Od tohoto data musejí mít všechna nově vyrobená osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh systém samočinného nouzového volání, tzv. eCall. Právě tomuto pomocníkovi se budeme v tomto článku věnovat.

eCall Škoda Kodiaq

„Historický“ kontext systému eCall

První zmínka o podobném systému, který dokáže v případě nehody samočinně zavolat pomoc se zrodila na našem kontinentu, a to konkrétně kolem milénia. S představením civilního navigačního systému Galileo, fungujícího podobně jako GLONASS byl svět zase o něco blíž systému eCall. Dlouhých 13 let trvalo jednání mezi jednotlivými členskými státy EU než se podařilo ustanovit koncept tohoto systému. Ještě před povinností eCallu však mnohé automobilky tento systém nabízely jako položku v příplatkové výbavě. Pokud zmíním naši automobilku Škody Auto, tímto systémem byl standardně vybaven například Superb, Kodiaq nebo Karoq u ostaních modelů to bylo za příplatek.

Jak eCall funguje?

Důvodem, proč tento systém funguje je tzv. elektronická telematická jednotka. Ta má za úkol komunikovat s mobilní sítí vybraného operátora pomocí GSM a zároveň být ve spojení s dvojicí navigačních systémů GPS a Galileo. Zcela logicky musí být tato jednotka chráněna proti poškození vlivem dopravní nehody. Problémem je však fakt, že když ji dobře ukryjeme, snížíme dosah signálů. Proto je nutné ji umístit na takové místo, kde je v bezpečí a zároveň schopna komunikovat. Aby byla jednotka schopna komunikovat s operátorem, je vybavena tzv. spící SIM. Spící je z toho důvodu, že je neaktivní až do chvíle než se aktivuje eCall. Poté se připojí do sítě operátora a vytvoří spojení, které je však časově omezeno stejně jako počet uložených GPS poloh vozidla, aby nedocházelo k neoprávněnému sledování vozidla.

Systém eCall

ECall pracuje ve dvou režimech. První režim je samočinný, k aktivaci dojde například prostřednictvím nafouknutí airbagů nebo předepínače bezpečnostních pásů. Další režim je vynucení, kdy eCall aktivuje posádka dlouhým stisknutím tlačítka se symbolem SOS, který vytvoří spojení mezi vozidlem a tísňovou linkou 112. Dojde-li ke spuštění systému vytvoří se a odešle balíček dat. Ten se skládá z VIN kódu, aktuálního času dopravní nehody, polohy vozidla včetně jeho směru nebo počtu zapnutých bezpečnostních pásů. Balíček je odeslán během 15 vteřin, což je opravdu rychlé. Díky němu záchranné složky ví, jakými bezpečnostními prvky havarované vozidlo disponuje a kde se nacházejí.

Jak si vedou ojetá vozidla s eCallem?

Tento odstavec je pro ty, kteří kupují ojetý automobil právě s tímto systémem a mají jisté obavy. Nutno říci, že není třeba se obávat, že by systém fungoval pouze v situaci, kdy jej vlastní první majitel. Jakýkoliv majitel má právo používat tento bezpečnostní systém. Někdy však musíte navštívit autorizovaný servis, kde uzavřete novou smlouvu o poskytování této služby. Mnohdy je tento úkon bezplatný ale podmínky se liší, tudíž je dobré si tuto informaci vždy předem ověřit.

Proč je eCall povinný?

Od tohoto samočinného bezpečnostního systému si Evropská unie slibuje snížení počtu obětí dopravních nehod. Což je velmi šlechetné. V řeči čísel je to až 10% snížení usmrcených osob během roku. Nám nezbývá nic jiného než jim věřit. První výsledky budou k dispozici až v roce 2019, poté budeme moci porovnat, nakolik je eCall učinný.

Led 14, 2023Tony

OC.cz » Články » eCall aneb když vám vaše auto zavolá pomoc

14/01/2023
Mohlo by se Vám také líbit
 
Octavia RS 245 vs. Vystřelený šíp
 
Exkluzivní prohlídka nového Škoda Muzea

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Komunita všech majitelů vozů Škoda Octavia. Již od roku 2003 přinášíme informace pro majitele a fanoušky Octavií na adrese OctaviaClub.cz

  • Škoda Octavia I
  • Škoda Octavia II
  • Škoda Octavia III
  • Škoda Octavia IV
  1. Radek: Elektronická servisní knížka Škoda – erWin
  2. Zdeněk Šik: Lékařské prohlídky řidičů seniorů
  3. Mroslav Kučera: Placené & Neplacené úseky silnic a dálnic: Mapa ČR
  • Aktualizace map
  • Čištění klimatizace
  • Vynulování údržby
  • Čištění EGR ventilu
  • Kontrolky v autě
  • Kupní smlouva na auto
  • Kupní smlouva na motocykl
  • Rozměr pneumatik
2003 – 2024 © OctaviaClub.cz • Komunita milovníků vozů Škoda Octavia / Návody, fórum, recenze