Datum 31.03.2018 byl dalším milníkem v automobilovém průmyslu, proč? Od tohoto data musejí mít všechna nově vyrobená osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh systém samočinného nouzového volání, tzv. eCall. Právě tomuto pomocníkovi se budeme v tomto článku věnovat.
Datum 31.03.2018 byl dalším milníkem v automobilovém průmyslu, proč? Od tohoto data musejí mít všechna nově vyrobená osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh systém samočinného nouzového volání, tzv. eCall. Právě tomuto pomocníkovi se budeme v tomto článku věnovat.
„Historický“ kontext systému eCall
První zmínka o podobném systému, který dokáže v případě nehody samočinně zavolat pomoc se zrodila na našem kontinentu, a to konkrétně kolem milénia. S představením civilního navigačního systému Galileo, fungujícího podobně jako GLONASS byl svět zase o něco blíž systému eCall. Dlouhých 13 let trvalo jednání mezi jednotlivými členskými státy EU než se podařilo ustanovit koncept tohoto systému. Ještě před povinností eCallu však mnohé automobilky tento systém nabízely jako položku v příplatkové výbavě. Pokud zmíním naši automobilku Škody Auto, tímto systémem byl standardně vybaven například Superb, Kodiaq nebo Karoq u ostaních modelů to bylo za příplatek.
Jak eCall funguje?
Důvodem, proč tento systém funguje je tzv. elektronická telematická jednotka. Ta má za úkol komunikovat s mobilní sítí vybraného operátora pomocí GSM a zároveň být ve spojení s dvojicí navigačních systémů GPS a Galileo. Zcela logicky musí být tato jednotka chráněna proti poškození vlivem dopravní nehody. Problémem je však fakt, že když ji dobře ukryjeme, snížíme dosah signálů. Proto je nutné ji umístit na takové místo, kde je v bezpečí a zároveň schopna komunikovat. Aby byla jednotka schopna komunikovat s operátorem, je vybavena tzv. spící SIM. Spící je z toho důvodu, že je neaktivní až do chvíle než se aktivuje eCall. Poté se připojí do sítě operátora a vytvoří spojení, které je však časově omezeno stejně jako počet uložených GPS poloh vozidla, aby nedocházelo k neoprávněnému sledování vozidla.
ECall pracuje ve dvou režimech. První režim je samočinný, k aktivaci dojde například prostřednictvím nafouknutí airbagů nebo předepínače bezpečnostních pásů. Další režim je vynucení, kdy eCall aktivuje posádka dlouhým stisknutím tlačítka se symbolem SOS, který vytvoří spojení mezi vozidlem a tísňovou linkou 112. Dojde-li ke spuštění systému vytvoří se a odešle balíček dat. Ten se skládá z VIN kódu, aktuálního času dopravní nehody, polohy vozidla včetně jeho směru nebo počtu zapnutých bezpečnostních pásů. Balíček je odeslán během 15 vteřin, což je opravdu rychlé. Díky němu záchranné složky ví, jakými bezpečnostními prvky havarované vozidlo disponuje a kde se nacházejí.
Jak si vedou ojetá vozidla s eCallem?
Tento odstavec je pro ty, kteří kupují ojetý automobil právě s tímto systémem a mají jisté obavy. Nutno říci, že není třeba se obávat, že by systém fungoval pouze v situaci, kdy jej vlastní první majitel. Jakýkoliv majitel má právo používat tento bezpečnostní systém. Někdy však musíte navštívit autorizovaný servis, kde uzavřete novou smlouvu o poskytování této služby. Mnohdy je tento úkon bezplatný ale podmínky se liší, tudíž je dobré si tuto informaci vždy předem ověřit.
Proč je eCall povinný?
Od tohoto samočinného bezpečnostního systému si Evropská unie slibuje snížení počtu obětí dopravních nehod. Což je velmi šlechetné. V řeči čísel je to až 10% snížení usmrcených osob během roku. Nám nezbývá nic jiného než jim věřit. První výsledky budou k dispozici až v roce 2019, poté budeme moci porovnat, nakolik je eCall učinný.
Napsat komentář