Rozmach elektromobilů stále vyvolává řadu otázek. Zde jsou odpovědi na nejčastější z nich.
1. Jaký je rozdíl mezi elektromobilem a plug-in hybridem
Zásuvku na dobíjení z elektrické sítě sice nalezneme u obou zmiňovaných typů vozů, hlavní rozdíl ovšem tkví v tom, že u plug-in hybridu je navíc ještě klasický spalovací motor. Přidružený elektromotor se tak může dobíjet „přes kabel“ stejně jako rekuperací během jízdy. Další velká odlišnost je při jízdě čistě na elektrický pohon. Plug-in hybrid může jet také pouze na elektřinu, ovšem s rapidně sníženým dojezdem oproti ryzímu elektromobilu.
2. Jak je to se způsobem a dobou nabíjení?
Způsobů nabíjení existuje celá řada a to především kvůli rozmanitosti druhů nabíjecích konektorů v jednotlivých elektromobilech. Z tohoto důvodu nemusí platit, že danou nabíjecí stanici nebo zásuvku využije technické řešení vozu vždy naplno.
Elektromobil samozřejmě lze nabít i z obyčejné domácí zásuvky, jen je třeba počítat s velmi omezenou efektivitou při nabíjení – zhruba deset až patnáct kilometrů za hodinu. U menších městských vozů je tak možnost plného nabití přes noc, ovšem u větších vozů nikoli. Výkonnější volbou je zásuvka 16A, se kterou lze za hodinu dobít až 50 kilometrů. Silnější 32A verze, která je k nalezení například u hotelů, poskytne po hodině nabíjení až dvojnásobek. Samotným vrcholem jsou pak rychlodobíjecí stanice, které jsou schopny za hodinu dobít stovky kilometrů.
3. Je možné dobíjení i za deště?
Jedná se poměrně o častý dotaz, přeci jenom elektřina a voda nejdou moc dohromady. U elektromobilů ovšem není čeho se obávat. Celý proces nabíjení se spustí, až když je vše správně zapojeno a ověřeno palubním počítačem. Stejně tak jsou zbytečné i obavy při průjezdu automyčkou nebo nehodou, při které sjede vozidlo například do řeky nebo rybníka.
4. Jak je to s dojezdem v zimním období?
Samotný dojezd je s každou další generací elektromobilů větší a větší. Ovšem stejně jako je tomu u vozidel se spalovacím agregátem, i u těch na elektřinu se v zimním období spotřeba zvedá. Jsou v tom však daleko efektivnější. Jelikož elektromotor nevytváří téměř žádné zbytkové teplo, je vytápění prostoru pro posádku zcela elektrické. Ohřívat je nutné i samotné baterie, aby si udržely optimální vlastnosti. Lze to ovšem kompenzovat zahříváním během nabíjení a pří jízdě již tolik energie nespotřebovávat. Suma sumárum při provozu v zimním období se dojezd nijak dramaticky nesníží. Dokazuje to i fakt, že mezi země s největším zastoupením elektromobilů mezi občany patří Norsko nebo Kanada.
5. Jaká je životnost baterie?
Ze zkušeností ze zemí, kde jsou elektromobily rozšířené například ve flotilách taxi služeb lze říct, že i při nájezdu mezi 200 až 300 tisíc kilometry si baterie uchová 75 až 90% své původní kapacity. Navíc stále klesá cena za výměnu baterie a hojně se rozšiřuje i zvýhodněný záruční servis pro elektromobily.
Svou cenu mají i baterie, které se již pro provoz elektromobilu nehodí. Jejich využití je možné například v různých průmyslových projektech apod. Na vzestupu je také proces recyklace. Klasické baterie z běžných vozů se již zcela recyklují. U elektromobilů je tento proces sice nákladnější a zdlouhavější, ale vzhledem k jeho výsledku se stále vyplatí.
6. Hrozí nějaké zvýšené nebezpečí při autonehodě?
Elektromobily stejně jako běžné vozy prochází cash testy. Navíc se v těchto vozech nenachází žádný olej ani benzín nebo nafta, tedy hlavní příčiny vzniku požáru. Samotné baterie jsou pak zcela izolovány od zbytku vozu a pro případ úplného výpadku mají i vlastní speciální chlazení.
7. Jaké jsou u elektromobilu jízdní vlastnosti?
Ovládání elektromobilu se prakticky neliší od běžného vozidla s automatickou převodovkou. Řidiče může překvapit rychlá odezva na plynový pedál a také hlučnost, která je téměř nulová. Pryč jsou také doby, kdy byly baterie do vozidel rozměrné a těžké. Současné zdroje energie jsou mnohem lehčí a kompaktnější. Jejich umístnění ve vozidle je navíc uzpůsobeno tak, aby byl elektromobil při kličkování po městských ulicích mnohem více stabilnější.
8. Nezabírají baterie příliš mnoho prostoru na úkor posádky?
Pravdou je, že pro dosažení adekvátního dojezdu a výkonu je potřeba větší množství baterií. Ty jsou ovšem uloženy v podlaze, což na jednu stranu snižuje těžiště a zlepšuje ovladatelnost vozu. A na druhou stranu naopak zvětšuje prostor pro posádku.
Není potřeba velké převodové skříně a i elektromotor je oproti spalovací jednotce mnohem menší. Například u škodováckého konceptu Vision E jsou k dispozici dva zavazadlové prostory. Jeden klasicky umístěný vzadu a druhý vepředu pod kapotou, kde by u běžného vozu byl rozměrný spalovací agregát.
Zdroj: Škoda Storyboard
Napsat komentář