Jak se rozjet s autem pokud řídíte vůbec poprvé a jak na technicky zcela správné rozjíždění auta (pokud jste již zkušený řidič)? Návod níže jsem doplnil i o video ukázku a popis řazení v autě s automatickou převodovkou. Pokud máte své vlastní zkušenosti na ideální řazení rychlosti v konkrétním autě neváhejte je sdílet v komentářích pod článkem. Pomůžete tím dalším řidičům. Děkuji.
Automatická převodovka • Řazení podle rychlosti • Řazení do kopce • Jak správně podřazovat? • Návod: Video
- obvyklé otáčky při přeřazení: cca 2,0 až 2,5 tis otáček za minutu
- N (neutrál) se u automatické převodovky nikdy nepoužívá pro vyřazení za jízdy (zbytečně tak ničíte spojku)
- spojku i plyn u manuální převodovky vždy sešlapujte a pouštějte plynule! plynulost je hlavním znakem kvalitního řidiče
- při jízdě vždy vnímejte zvuk motoru a otáčky – motor nesmí hučet (vysoké otáčky), avšak nesmí se ani dusit (nízké otáčky)
- *začínajícím řidičům doporučuji vypnout si při jízdě rádio a poslouchat zvuky auta
Řazení – Automatická převodovka
V rodině dvě auta s automatickou převodovkou a já osobně mám klasickou manuální Škoda Octavia. Nikdy mi osobně nedělalo problémy přechody mezi manuální a automatickou převodovku (třeba i několikrát za den). Je ovšem pravdou, že právě zkušení řidiči si na změnu mezi automatem a manuálem často stěžují. Zažité reflexy mohou při nižší koncentraci neblaze zapracovat a řidič zvyklý na manuál tak v automatu může levou novou podvědomě sešlápnout spojku… místo toho dupne na brzdu.
Pokud se ovšem budete soustředit či začínat jezdit rovnou s automatickou převodovkou, bude pro Vás celý proces řazení jednodušší. Pedály budete mít pouze dva – velká brzda na středu a napravo klasický plyn. Na řadící páce najdete následující písmenka:
- P – Parking, zařaďte vždy při parkování
- R – Reverse, zařadit vždy při zpátečce (couvání)
- N – Neutrál, pouze v případě servisu či v myčce apod. nikdy nepoužívat při jízdě!
- D – Drive, klasické zařazení při jízdě, vůz bude sám řadit při zrychlení a podřazovat při zpomalení
- S – Sport, řazení sportovní pro rychlejší a více dynamickou jízdu
Po nastoupení do auta je řadící páka v režimu P. Nastartujete, sešlápnete brzdu a zařadíte D, následně pouštíte brzdu a bez nutnosti přidání plynu se auto bude samo pomalu rozjíždět na cca 5 km/hod. Pokud budete chtít zrychlit již budete muset sešlápnout plyn. Automatické převodovky obvykle mají ochranu před zařazením zpátečky (R) při jízdě dopředu. I tak si ovšem vždy hlídejte abyste řadili zpátečku až po úplném zastavení vozu (platí i u manuální převodovky).
Řazení podle rychlosti
U klasického řazení manuální převodovky nelze bohužel pevně stanovit převodový stupeň u konkrétních otáček či rychlosti. Nejen každé auto a každý typ motoru má hodnotu odlišnou, ale také každý terén či situace si žádá řazení při odlišných otáčkách. Lze ovšem napsat pravidlo, že nikdy byste se neměli dostat do červeného rozpětí na otáčkoměru, vždy když bude motor dusivě bublat či naopak velmi řvát je převodový stupeň nevhodný.
Volte vždy ten převodový stupeň, při kterém při citlivém sešlápnutí plynového pedálu zareaguje auto mírným zrychlením!
Rozjezd auta
Vyřadíte na neutrál, sešlápnete brzdu a dáte klíček do první polohy (rozsvítí se všechny kontrolky). Vyčkáte na zhasnutí většiny kontrolek a následně nastartujete. Pro rozjezd nejprve sešlápnete spojku až na zem, plyn sešlápnete lehce (ani moc, aby motor neřval a ani málo aby nezačal dusivě škytat), a velmi zlehka budete pouštět spojku. Automobil by se měl pomalu rozjíždět, celé řízení je hra s ideální polohou spojky a ideální polohou plynu, chce to cit a praxi. Pokud máte spojku již zcela puštěnou a ovládáte jízdu pouze nohou na plynu a budete chtít zrychlit je nutné si zařadit vyšší rychlostní stupeň. Ideální je zařadit s lehkým mezi plynem, ale lze to popsat i následovně:
Zrychlíte, lehce pustíte plyn a plynule sešlápnete spojku (ne příliš rychle, ne příliš pomalu), pak přeřadíte z jedničky na dvojku a opět pomalu pouštíte spojku. Co nejdříve lehce sešlápněte plyn tak, aby auto lehce zrychlilo. Lepší než popis je video návod viz níže.
Princip řazení v autě je prakticky totožný s přehazovačkou na jízdním kole – pokud jedete na nízký stupeň, zbytečně šlapete a naopak pokud máte vysoký stupeň než jízda vyžaduje neutáhnete to.
Řazení do kopce
Pro řazení do kopce platí pravidla velmi podobná jako řazení při jízdě na rovině. Nutné je ovšem přidat více plynu a řadit při vyšších otáčkách. Obvykle nejtěžší situace pro začínající řidiče je rozjezd do kopce v křižovatce s autem nalepeným hned za zádí. Auto totiž často začne lehce couvat (než se motor dostane do tahu a rozjede se kupředu) a proto mnoho řidičů používá rozjezd přes ruční brzdu. Jde o postup jako je popsáno výše s tím rozdílem, že držíte ruční brzdu až do té doby než pocítíte jak auto táhne a chce jet… v tu chvíli ruční brzdu povolíte a bez couvání auto vystřelí kupředu. Jako vše v řízení chce i tento postup cvik a zase jen cvik.
Jak správně podřazovat?
V situaci, kdy jedete plynulou jízdou a musíte náhled zastavit při nějaké krizové situaci: na plno oběma nohama sešlápněte brzdu a spojku (pravidlo, které jistě znáte z autoškoly). Pokud jen dojíždíte k semaforu nebo zpomalujete před zastavením je nutné z vyšších rychlostních stupňů ideálně po jednom stupni podřazovat až do zastavení.
Při brzdění pokud otáčky pomalu padají, tak s použitím spojky podřazujete na nižší rychlostní stupeň. Samozřejmě můžete vyřadit na neutrál a dobrzdit klasicky brzdou. Ovšem v tomto případě se zbytečně opotřebovávají brzdové destičky a kotouče. Vhodnější je přibrzďovat si zčásti motorem a zčásti brzdami.