Jedna z výrazných postav španělské rally a zároveň jediný španělský jezdec, který hájil barvy týmu ŠKODA Motorsport.
Jestliže se ve Španělsku zeptáte na příjmení Climent, zřejmě by se vám dostala odpověď týkající se tamního filmového a divadelního herce Joaquína Climenta. Avšak ti, co jsou více zainteresovaní do motorsportu, by vám možná řekli jméno jeho bratra – Luise Climenta, který se proslavil jako závodní jezdec v rally. Vzhledem k profesím obou bratrů by bylo nepatřičné srovnávat jejich slávu, nicméně vězte, že Luis si připsal několik výher ve španělském poháru a v roce 2000 spojil síly s týmem ŠKODA Motorsport.
Svojí kariéru načal mladší Luis v roce 1987 v týmu Opel Team España za volantem vozu Opel Corsa. V roce 1991 dokončil jako třetí Rally Valeo. Své první vystoupení na Rally Catalunya v roce 1991 sice nedokončil, ale hned o rok později dojel na slušném jedenáctém místě. O další rok později, tentokrát s vozem Opel Astra, dokončil rally dokonce jako osmý v pořadí.
Následovalo období vyrovnaných výsledků, kdy Luis dokončoval závody téměř vždy kolem druhého nebo třetího místa. V roce 1994 se tedy rozhodl pro změnu týmu, který do té doby byl výhradně Opel. Jako první přišel na řadu tým Fordu. S ním v roce 1995 za volantem Fordu Escort RS hned třikrát v rally triumfoval, ale zároveň třikrát závod ani nedokončil. O rok později tedy přišla další změna – tentokrát se jednalo o tým Citroën Hispania.
Spojení Luise Climenta a Citroënu ZX 16V se ukázalo jako skvělá volba. Španělovi se podařilo vyhrát hned čtyři soutěže a během šampionátu ještě čtyřikrát dojel na „bedně“. V konečném součtu to Luisovi vyneslo první a také poslední titul v rámci španělského šampionátu rally. Tento úspěch neušel pozornosti velkých týmů, a tak hned o rok později s vozem Mitsubishi Lancer Evo načal sezonu v rámci série PWRC (později WRC 2).
Přechod se Climentovi vydařil náramně. Poté, co si na obtížnější závody zvyknul, vyhrál v rámci třídy PWRC britskou rally a v roce 1997 skončil v sérii PWRC v celkovém pořadí na skvělém druhém místě. O rok později dokončil tuto sérii jako třetí v pořadí. Během roku 1999 projevil Luis zájem o metu nejvyšší – sérii WRC. Nakoukl do ní díky vozu Subaru Impreza S4 WRC a hned čtyřikrát se umístil v první desítce.
Tyto výsledky přesvědčily vedení Škoda Motorsport, aby španělskému jezdci nabídli smlouvu na rok 2000 a dali mu k dispozici nový závodní speciál – Škodu Octavii WRC. Pro zbrusu nový model se jednalo o první kompletní sezonu v rámci WRC. Luis Climent s navigátorem Álexem Romaním začali sezonu desátým místem na rally Monte Carlo a následně osmou příčkou na Safari Rally v Keni. Následovalo však období nehod a technických obtíží, které vyústily ve fakt, že posádka již dokončila jen tři další rally.
Na konci této sezony se Luis s Škoda Motorsport rozhodli o ukončení spolupráce a Climent a na další tři roky vrátil do španělského národního poháru, kde v roce 2001 dokončil sezonu jako druhý v celkovém pořadí. V roce 2003 pak kariéru závodního jezdce rally ukončil.
Dalších několik let strávil buď v rodinné firmě nebo ve Valencii, kde pomáhal s výukou řízení. Láska k rychlým však ve španělském jezdci nezemřela, a tak se v roce 2017 k motorsportu vrátil. Usedl za volant zaváděcího vozu a ve věku 51 let se podílel na startu více jak dvanácti závodů španělské rally. Climentovi to však časem bylo málo, a tak ze zaváděcího vozu přesedl do závodního speciálu, se kterým si připsal již tři starty v rámci španělského poháru.
Dnes již asi jen těžko může konkurovat nastupující španělské špičce motorsportu, ale i tak má Luis mladým co nabídnout, jakožto bývalý mistr španělské rally a zároveň jediný španělský jezdec, který kdy hájil barvy týmu Škoda Motorsport.
Zdroj: www.skoda-motorsport.com
Napsat komentář