Po delší době se kromě Octavia Cupu vrátíme také do historie závodních speciálů vzešlých z Octavií.
Pomineme-li specifikaci Octavia WRC (o které se dočtete více ZDE) a nepříliš povedenou soutěžní variantu N4, měly všechny sportovní verze Octavií atmosférické motory o objemu 2 litry. Ať už to byly pohárové Octavie, vozy Kit Car, vozy divize 4 nebo vrchařské varianty, vesměs šlo o vozy splňující požadavky skupiny A do 2000 ccm. Volnost předpisů hobby závodů (např. nejznámější a uznávané serie KW Berg Cup) umožnila konstruktérům vydat se jinou a levnější cestou ke slušným výkonnostním parametrům.
V roce 2005 odkoupil tým Autobazar Kopecký Octavii připravovanou pro hobby závody v rallyecrossu a přestavěl ji do podoby vrchařského speciálu. Základní idea byla jasná. Udržet se s cenou úprav blízko nákladů na třídu neupravených vozů, ale výkonem, resp. poměrem koní na tunu se přiblížit konkurenčně drahým speciálům, bojujícím v desítce abs. pořadí „plechových“ aut. Na doprovodných fotografiích je vůz ve stavech od jarních závodů 2005 do podzimního závodu 2006 v Násedlovicích.
Protože nadupaný atmosférický motor je velmi drahý, zůstali úpravci u sériového motoru 1,8 T (objem 1781 ccm, vrtání x zdvih 81 x 86,4 mm), který osadili řídící jednotkou Mr. Cimbu a sériové turbo vyměnili za turbo ze Subaru Impreza. Během roku 2006 se postupnými úpravami a zvyšováním plnícího tlaku na 1,5 bar docílilo výkonu asi 240 koní. Také při řešení převodovky byla dána stranou varianta sice rychlejší, ale drahé sekvence a zůstalo se u klasického řazení H5, pouze s kratším odstupňováním stupňů.
Na první pohled zásadní změny doznala karoserie. Především kvůli váze byly odstraněny zadní dveře a byly nahrazeny výplněmi. Přední kapota a blatníky jsou laminátové, zadní část karoserie je plechová. Nejvíce experimentů proběhlo s řešením zádě vozu. Zmizel obdélníkový odvětrávací a odlehčovací otvor na zádi. Vůz dostal stavitelné přítlačné křídlo a zkoušelo se několik verzí deflektoru, nakonec byl složitý členěný deflektor odstraněn a zůstalo jen na střed vyvedené výfukové potrubí. Spolu s dalšími úpravami se podařilo dostat vůz na pohotovostní hmotnost 980 kg.
Na Octavii byly namontovány brzdy Kábrt a 17″ disky Speedline s pneumatikami dříve Michelin, posléze Pirelli P7.
Na voze se střídali jezdci Martin Šípek a Petr Kopecký. V serii KW Berg Cup se tento vůz dokázal v sezóně 2006 umisťovat v první desítce absolutního pořadí. Protože nebyly měřeny dynamické hodnoty, jako reálné prokázání schopností vozu může sloužit porovnání dosažených časů na 2210 m dlouhém kopci Násedlovice. Nejrychlejší „plechovka“ v podzimním závodě 2006 byl Opel Speedster pravidelného účastníka oficiálního MR v závodech do vrchu Martina Novotného – absolutně třetí za formulemi Dalara a Reynard, hned za ním byl Jaroslav Čermák na „atmosférické“ Octavii odvozené úpravami z okruhové pohárové Octavie. Šípek a Kopecký byli s Coupé na celkově 9. a 10. místě.
Docílené časy
- Novotný, Opel Speedster: 1:04,588
- Čermák, Škoda Octavia E1: 1:07,372
- Šípek, Škoda Octavia 1,8 T Coupé: 1:11,181
- Kopecký, Škoda Octavia 1,8 T Coupé: 1:11,548
Velmi zajímavý je také rozdíl v časech Petra Kopeckého na tomto kopci, jeden dosažený na začátku vývoje vozu v květnu 2005 – 1:20,6 a druhý na konci roku 2006 – zmíněných 1:11,5. Zhruba 4 vteřiny na km přinesla trvalá práce na ladění a úpravách vozu. V každém případě toto auto ukázalo, že jde pořídit slušné závodní nářadí za relativně levný peníz, a není potřeba hned kupovat např. Mitsubishi Lancer nebo eM-kové BMW.
V roce 2007 již na našich tratích tento vůz nebylo vidět, údajně kvůli finančním problémům majitele stáje.
Napsat komentář