Pro ty, kteří s motorem 1,8 Turbo řeší kontrolku motoru a dokonce i kontrolku ASR, škubání, díru v tahu, chod na 3 na volnoběh apod. by mohl tento návod pomoci.
Kontrola a oprava – výměna hadic na 1,8T motor AUM (od člena fóra 1.8T)
Pro ty, kteří s motorem 1,8 Turbo řeší kontrolku motoru a dokonce i kontrolku ASR (zřejmě kvůli zmatenosti tlaku v sání není ASR schopno omezovat výkon…) , škubání, díru v tahu, chod na 3 na volnoběh, bych doporučil, aby přiložili své velectěné ucho k měrce oleje (pozor ať vás neskalpuje altík) ,a budou možná překvapeni jako já – na auto 145 000 km a 2003 bych problém v hadicích nečekal a to už je druhá….
Mně se to chovalo střídavě, je tam hromada hadiček a ventilů a podle toho, jak je ten který otevřen či zavřen, to pouští ten falešný vzduch různě jinam a podle toho i ty projevy jsou různý…..
Tak dnes jsem se do toho pustil a zde je popis. Tímto zde děkuji všem, kteří na fóru už o tomto problému hadic psali a navedli mně tím správným směrem.
- Sundejte dva plastové kryty motoru.
- Odpojte od filtru vzduchu vroubkovanou hadici (husí krk) co vede od čerpadla přídavného vzduchu. Je to rychlouzávěr jenom ho zmáčknete.
- Odpojte druhou vroubkovanou hadici co vede od čerpadla přídavného vzduchu stejným rychloupínákem vedle přestavovače vačky.
- Obě hadice zůstávají připojeny k čerpadlu.
- Obě hadice jsou uchyceny vpředu před sacím potrubím na černý plech (zespoda jsou na něm hromady drobných hadiček a ventilů) Povolte dvě matky které drží jednu z hadic a přivažte si ji k vzpěře kapoty.
- Černý plech s hadičkami a ventily vespod odšroubujte od sacího potrubí – dva zelené šrouby na imbusový klíč.
- Odpojte konektor, který vede k jednomu z těch ventilů na černém plechu – je spíše vlevo
- Musíte stáhnout maličkou hadičku ze sacího potrubí – je úplně vpravo na konci sacího potrubí. Je příliš krátká a nedovolila by vám pohnout černým plechem a nikam byste se nedostali.
- Vytočte černý plech a odšroubujte jednu matku držící druhou vroubkovanou hadici od čerpadla dodatečného vzduchu – i tuto hadici si přivažte ke vzpěře kapoty. Obě mají tendenci se vracet na místo a potřebujete získat prostor pro ruce a taky tam vidět což je velmi obtížné…
- Teď už můžete černý plech dát dolů k filtru – zůstane uchycen jen asi na třech hadicích vpravo… Můžete také zkontrolovat ty hadičky a ventily na tomto plechu, ale u AUM 2003 150 000km nejevily nejmenší známky stárnutí – asi by zde hrozilo něco jen u starších aut.
- Na spodu sacího potrubí jsou dva náustky – přesně vedle měrky na olej. Z jednoho z nich vede jen hadice, z druhého spíš trubka s nějakým ventilem. Obě dvě jsou spojeny tenkou gumovou páskou po délce cca 5cm – asi jako byste na ty hadice natáhli 5cm duše z kola. Nemohl jsem najít žádnou prasklinu, nakonec jsem nůžkami odstřihl tuto pásku a ta prostá hadice měla v místě styku s tou druhou puklinu taky asi 5cm. Je to hadice přesně z toho samého materiálu jako je ona známá trhací hadice co odvětrává víko ventilů. Tato hadice odvětrává spodek motoru, její číslo je 06A103221BK. Všechny ostatní hadice jsou u 6letého auta ok. Prasklina v tomto případě znamenala přímou díru do sání kudy odfukoval vzduch natlačený turbem – takže čidlo tlaku registrovalo nižší tlak a zmatek v řízení… Hadice má vnitřní průměr cca 6mm a je na koncích 2x zahnutá. Rovnou hadici tam nedáte, protože vám bude páčit ventil a plastovou trubku s ním do strany a ta by časem tímto vychýlením asi praskla. Dá se to vyřešit nějakou trubkou (měď instalaterská), kterou naohýbáte a na konce dáte krátké kousky hadic jako převlek z trubky na náhubek a zapáskovat. Pozor na materiál hadice, nějaká potravinářská to asi dlouho nepřežije. Samo, nejlepší je použít originál, ale cenu podle starého ceníku v „ € “ odhaduji na 800-1000,-kč.
Při rozebírání originálních spon na hadicích velký pozor! Jsou to jednoduché spony které se zacvakávají a utahují speciálními kleštěmi. Blbě se povolují a při použití násilí (kleště, šroubovák) hrozí že vám praskne plastová trubka na kterou je ta hadice nasazena. Existuje však jednoduchý a elegantní způsob jak sponu rozpojit bez násilí a prasknutí plastu – ostrý nůž. Tím podeberete vrchní vrstvu té spony, nadzvednete ji a spona se rozpojí. Šroubovák je už moc tlustý, nedostanete se pod…
Po výměně vše smontujete zpět, nezapomenout nic zapojit…
Jak jsem viděl stav všech těch trubek u 2003 – vše v pohodě až na tuto. Všichni kdož u 1,8T řešíte kontrolku motoru a ASR, díru v plynu, cukavé rozjezdy, vysoký ale stabilní volnoběh nebo naopak kolísavý volnoběh až se auto klepe a pod dřív než začnete měnit váhy a lambdy rozeberte to a jděte po této hadici. Právě lambda vám bude házet chybu protože spalování bude s falešným vzduchem špatné. Také na fóru mnohokrát opakovaná chyba nedosažení plnícího tlaku načtená vagem… Bohužel bez rozebrání ji nezkontrolujete, ale kdo jí neměnil a má auto nějaký pátek bude nejspíš špatná. Vodítkem vám může být stav té horní hadice snadno přístupné, obě jsou ze stejného materiálu a obě plní funkci odfuku mazacího prostoru.
Autor: Ferino83
Koment dalšího uživatele diskuzního fóra :
Mozem iba potvrdit, nechcem sa opat opakovat, uz som to tu viackrat spominal, ale tiez som skoro rok riesil obcasne vypadka tahu, chod na 3 valce a pod,… V servisoch mi chceli menit kadeco od lambdy az po cely KAT alebo RJ motora, sedliacky rozum zvitazil a vykaslal som sa na argumenty servisov, dal som doma dole vsetky hadice (asi den roboty) a dokladne ich skontroloval, jeden netesny spoj (odvetravanie priestoru od klukoveho hriadela) oprava za 11 Sk (cena SK pasky) a odvtedy auto slape ako hodinky (asi 4500 tis km)
Takze vsetkym odporucam najskor pozriet vsetky hadice (je to sice vela roboty) ale lepsie ako sa nechat tahat za nos v servise,…
Napsat komentář