Zelenobílé Octavie s Fabiem Dantim za volantem způsobily na konci devadesátých let poprask.
V červnu 1997 se ve Verzegnis překvapivě objevila zelenobílá Octavie za jejímž volantem seděl Fabio Danti. Vůz způsobil doslova pozdvižení a hned napoprvé vyhrál svoji třídu.
Octavia Turbo vznikla za podpory místního dovozce škodovek firmy Autogerma v dílnách Audi Sport Italia podle předpisů Supersalita, což byla obdoba okruhového superturisma. Vůz konstruoval Emilio Radaelli, známý ze startů u nás s Audi Quattro. Z původního automobilu zůstal pouze skelet a silueta připomínající Octavii první generace. Pro dosažení minimální přípustné hmotnosti byl při stavbě v hojné míře použit kevlar. Do vozu byl zabudován dvoulitrový motor značky VW vyladěný na výkon 206 kW na který navazovala šestistupnová sekvenční převodovka.
Octavia měla výborné jízdní vlastnosti a Danti se v roce 1997 stal mistrem Itálie, když běžně bez problémů porážel mnohem výkonější BMW a extovární Alfy Romeo 155 DTM. O tento speciál nebyly ochuzeni ani fanoušci u nás, když se Fabio Danti překvapivě objevil na tehdy velice populárním závodě Berounský vrch 1997 a způsobil zde nevýdanou senzaci, když sice startoval mimo klasifikaci, protože jeho vůz neodpovídal našim tehdejším pravidlům, ale vyškolil celou naši špičku a na pro něho neznámé trati proháněl Jiřího Mičánka, který tenkrát pilotoval placku Lucchini. Kdo tenkrát na těch závodech byl určitě dodnes vzpomíná na zvuk, který se linul z útrob vozu, když se řítil po trati na vytočenou šestku.
Oktávka odjela ještě sezonu 1998 a v roce následujícím vybuchla bomba ještě větší, když z dílen Emilia Radaelliho vyjela další Octavia tentokrát Wagon a byl to první vůz kombi, který se zapojit do souboje o italský vrchařský titul. Hojně zde bylo využito technologií ze Super Touring Car používaných v Audi A4. Motor technici vyladili na 300 koní při 8500 ot/ min a dosahoval točivého momentu 250 Nm při 4599 ot/ min. Váha byla pouhých 850 kg a vůz obouval pneumatiky Michelin na hořčíková kola 8,2 x 19. Kvality tohoto vozu dokazovalo deset vítězství ve všech deseti závodech, kterých se zúčastnil. Rok 1999 byl i posledním pro Fabia Dantiho za volantem škodovek a vrátil se zpět do kokpitu prototypu Osella a do Wagonu se posadil Oronzo Pezzolla, který za Dantiho působení zdědil volant Octavie Turbo.
Ten pokračoval v úspěšném tažení škodovky italským mistrovstvím i v roce 2000, ale poté došlo ke změně předpisů pro následující rok a to znamenalo konec těchto zajímavých a úspěšných vozů na italských silnicích a rok 2000 bohužel znamenal konec i Fabia Dantiho, který za volantem Oselly při tréninku na závod Caprino Spiazzi po havárii tragicky zahynul. Výrazně se zasloužil o popularitu škodovek v Itálii nejenom na kopcích, ale i v rally když v roce 1997 vybojovals Felicií Kit CAR třetí místo v F2 na Rallye San Remo a o rok později zde jako jediný z továrního týmu Škody dovezl do cíle Octavii Kit Car.
V roce 2015 pak Dantiho Octavii použil v závodech další Ital : Rino Tinella.
Napsat komentář