Po úspěchu posádky vittorio/chjetjov v kategorii MEDIA / VIP v rámci 33. ročníku ŠKODA Economy Run 2014, jsme se rozhodli pro zahájení článkového seriálu na téma „Bezpečně a hospodárně na silnici“.
Po úspěchu posádky vittorio/chjetjov v kategorii MEDIA / VIP v rámci 33. ročníku ŠKODA Economy Run, jsme se rozhodli pro zahájení článkového seriálu na téma „Bezpečně a hospodárně na silnici“.
Než začneme prvním článkem, dovolte mi malou rozpravu před samotným zahájením tématu, takový úvod. K úsporné, nebo chcete-li hospodárné jízdě, se dá na internetu najít velké množství tipů, triků
a rad, které „vždy zaručeně fungují“. Většina z nich s sebou přináší zpravidla snížení cestovní rychlosti, vypnutí veškerých spotřebičů a další nutnosti, které finálně vedou ke snížení cestovního komfortu celé posádky, a při snížení cestovní rychlosti dokonce roste riziko zdržování ostatních účastníků provozu, čímž může dojít k nárůstu už tak vysoké agresivity.
Cílem projektu www.jezdim-usporne.cz je však přesný opak – tj. snížení spotřeby při zachování stejného (ne-li vyššího) cestovního rychlostního průměru tak, aby provoz byl za všech okolností bezpečnější. To vše s vidinou, že se tímto počínáním bude výrazně zlepšovat chování účastníků provozu, sníží se agresivita a zvýší se bezpečnost na silnicích.
Z výše uvedeného důvodu ode mne nečekejte rady typu „při jízdě z kopce vypněte motor“, nebo extrémy typu „za deště nepoužívejte ventilátor, stěrače a další spotřebiče“. Stejně jako „vypněte rádio či navigaci“. A to jen z toho důvodu, že si už dnes nikdo nedokáže bez těchto prvků výbavy své vozidlo představit. Právě naopak – budu vás vést k tomu, abyste tyto systémy a prvky využívali – ale chytře. Zkrátka abyste byli simply clever… 🙂
Než se však pustíme do prvního dílu našeho seriálu (který bude spoluvytvářet i vy – čtenáři a uživatelé webu a fóra OctaviaClub.cz), je třeba udělat jednu zásadní věc. A to rozmyslet a přesně definovat cíl, o který nám jde. Např. zda jezdíme jen ve městě v průměru za 8 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů, anebo spíše jezdíme dlouhé dálniční trasy (např. můj osobní případ, kdy se z 85% pohybuji na dálnicích), či naopak jezdíme relativně vyrovnaný poměr město/okresky/dálnice. Podle toho si sami nastavte cíl, kterého chcete dosáhnout. Pro městský provoz (zde přehnaně uvedený se spotřebou 8l/100km) bych si osobně dal za cíl snížit spotřebu někam na, či pod hranici 5-6l/100km (jako vzorovou motorizaci budu brát 1,9 TDi PD 77kW), při dálničních jízdách bych se zaměřil spíše na konstantní udržení cestovní rychlosti na dlouhé přesuny. Na všechny tři situace a „záludnosti“ konkrétního provozu se zaměřím vždy v jednotlivých dílech.
Sami vidíte, že problematika má široký záběr a variant a možností je nepřeberné množství. Proto budu reagovat na aktuální podněty a reakce ve vlákně na fóru OctaviaClub.cz, ve kterém můžeme čile diskutovat a kde vám mohu zodpovědět dotazy konkrétněji; články zkrátka budou takovou univerzální příručkou, kterou bude třeba vždy „napasovat“ na váš automobil.
V příštím článku (budu se snažit je vydávat v týdenní periodě, pokud mi to pracovní povinnosti a vytížení dovolí) se můžete těšit na přípravu vozu, resp. na kontrolu stavu před jízdou.
- Na diskuzním fóru jsme také založili úplně novou úsporné jízdy
- Autor: Honza9007
Napsat komentář