Ve spolupráci s Jazykovým Gymnáziem Pavla Tigrida v Ostravě se vydali naši severomoravští členové na celodenní výlet do srdce automobilky Škoda.
Ve spolupráci s Jazykovým Gymnáziem Pavla Tigrida v Ostravě se vydali naši severomoravští členové na celodenní výlet do srdce automobilky Škoda. V Boleslavi jsme se k nim připojili na komentovanou prohlídku Škoda Muzea, části depozitu a části výroby.
Asi pro žádného Škodovkáře není tajemstvím, že automobilka Škoda disponuje od roku 1995 vlastním muzeem, plně srovnatelným s muzei ostatních automobilek. V prostorách hlavní budovy je možno shlédnout pravidelně modernizovanou expozici, která čítá nejeden model Škodovek, který mladé návštěvníky i pamětníky chytne za srdce. Lákavost celé expozice nemálo zvyšuje sekce restaurátorské dílny, která názorně ukazuje proces generální rekonstrukce vozů v „nálezovém stavu“, či sekce sportovních speciálů.
V hlavní dvoraně muzea expozici vévodí koncept Škoda Vision D, který na první pohled musí nadchnout i zarytého „neobdivovatele“ automobilů. Podsvícená výstavní plocha automobilu neotřele dodává blyštivý vzhled a dokresluje výrazné designové křivky. Za poznámku stojí skutečnost, že koncept nemá kovovou karoserii.
V současné době je v hlavní dvoraně vystaven druhý koncept – Škoda Mission L – koncept představený v roce 2011 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Pro Mission L byly oproti Vision D nadesignovány sedačky s barevným potiskem, které automobilu dodávají mladistvý a živý vzhled. Lesk automobilu Mission L podtrhuje bílá metalíza s perleťovým nádechem. Celkově oběma modelům však punc luxusu a estetičnosti dává především dvoubarevná palubní deska a zářivě bílé komponenty kabiny.
Na tomto místě patří velký dík Ing. Michalu Velebnému – koordinátorovi sbírek, který umožnil studentům a členům OctaviaClubu prohlédnout si otevřené a zpřístupněné koncepty.
Málokdo z návštěvníků si na stránkách muzea přečte, že k výstavním prostorám patří i depozit, který letos prodělal nákladnou rekonstrukci a zároveň důslednou přeměnu vystavených vozidel. Depozit je přístupný po předešlé domluvě na call-centru Škoda-Muze a bývá zpřístupňován větším skupinám.
Co je na depozitu tak úžasného? Obsahuje koncepty vystavované v Ženevě, ale i v Paříži. Od letošního dubna se ke Škodě Tudor – konceptu z roku 2002, dvěma konceptům Yeti, připojily nově i Škoda Ahoj – koncept budoucího Citiga, ale zejména nádherně žluté malé SUV Škoda Joyster – koncept na platformě Fabie s orientací na mladé lidi a Škoda Yeti – 2005 Open Roof Concept.
Pro milovníky starší historie Škodovky se však najde i jeden velmi zajímavý kousek a to Upír z Ferratu – Škoda 110 Super Sport. Jak nám bylo vtipně vysvětleno: první plně ekologický vůz, který jezdí na krev – deklarovaná spotřeba: 2 milenky a jedna tchýně na den.
Škoda závod – od prvotní cívky plechu až po zkušební polygon STK
Pro ty, kdo opravdu chtějí něco vidět, můžeme jen doporučit návštěvu závodu. K prohlídce je v MB možno objednat lisovnu, motorárnu, svařovnu a dokončovací linku.
O samotné automobilce by bylo možno popsat hektary stran. Asi nejúžasnější částí je svařovna; hala, kde se odehrává tanec robotů. Zde návštěvník uvidí od svařování podvozků, přes přivaření bočnic, posléze střechy automobilů až po závěrečnou bránu, ze které je na dopravníku odvezena karoserie do lakovny. Zaměstnanci návštěvníkům ochotně přímo na hale ukáží podvozky určené na nedestrukční zkoušky. V samotném závodu je však dodržován přísný zákaz focení. Neméně zajímavá je i dokončovací linka závodu a polygon, kolem kterého je vedena trasa autobusu.
Autor:
Mgr. Aleš Mazurek
Jazykové gymnázium Pavla Tigrida, Ostrava
Doplnění OctaviaClubu:
Je to cca 5 let, kdy jsme se, jako velká skupina členů OctaviaClubu, vydali do zrekontruovaného Škoda Muzea a měli v něm dokonce odkaz na OctaviaClub v podobě dopisu Vojty Myslila a jeho fotky s Octavií.
K hlavní změně k lepšímu patří galerie s výhledem na „regál“ s vystavenými vozy. Dříve nebylo možné tyto vozy vůbec vidět, viděli jste jen onen regál a vozy zespodu. Nyní se prosklenými schody dostanete do potřebné výšky.
Bohužel zmizela výstavka s fanoušky a tedy i Vojtou a odkazem na nás, což samozřejmě mrzí, ale i tak se ve vitrínách najdou zajímavé věci.
Čemu se však nemůžeme ubránit, je pocit, že je muzeum v porovnání s dlouhou historií automobilky a počtem modelů, který vyráběla a vyrábí, strašně malé. Letos jsme navštívili muzea Mercedesu a Porsche a myslíme si, že Škoda by měla mít expozici nějméně 5x větší a ukázat mnohem více modelů a jejich variant. Jen jedna Felda a jeden Favorit z novodobé historie, doplněné jedním konceptem v hlavním prostoru je dle našeho názoru žalostně málo. Nemluvě o zajímavostech typu Octavia Long, verze k oslavě 100 let motorsport pro Octavii 1 RS, nenajdete snad ani 1203ku, různé verze „nulkové Octavie“ (pokud nejdete k regálu) a mnoho dalšího.
Doufáme, že se rozšíření v dalších letech dočkáme a muzeum se rozroste i o vozy z depozitu, které jsou stále skryté.
Napsat komentář