Kontrolka baterie svítí pouze před nastartováním, po startu má správně zhasnout. Co ale dělat a co signalizuje, pokud kontrolka baterie svítí i po nastartování? Kontrolka baterie slouží k ověření správné funkce alternátoru.
Pokud je motor v klidu a otočíte klíčkem, musí se kontrolka rozsvítit. Během startování má být rozsvícená a po nastartování má správně zhasnout. Značí to, že alternátor funguje správně a předává do sítě automobilu správné napětí. Při jízdě by nikdy neměla zůstat svítit.
Pokud kontrolka svítí může to značit tři možnosti – buď alternátor baterii nabíjí málo, případně nedobíjí baterii vůbec, může ovšem také baterii přebíjet.
K tomu, abyste odhalili o jakou z těchto možností se jedná je nutné mít digitální multimetr. Tím musíte naměřit napětí (v rozsahu do 20 Voltů).
Problém č. 1 – alternátor nenabíjí
Pokud alternátor malá nabíjí baterii, řešit problém musíte co nejrychleji neboť pouze několikrát nastartujete a pak se již baterie vybije. Po pár nastartování tak budete nuceni startovat na kabely z jiného auta či elektrické sítě.
Problém č. 2 – alternátor přebíjí
Opak výše uvedeného případu je přebíjení. Při popsaném měření ukazuje multimetr napětí na akumulátoru při běžícím motoru a tedy točícím se alternátoru, napětí 15 voltů a více. Pokud k tomu dojde, kontrolka dobíjení při chodu motoru nesvítí. Alternátor totiž „dobíjí“. Ovšem dobíjecí proud je vyšší než jeho maximální hodnota nastavená na regulátoru.