Druhý díl našeho testu Škoda Yetiho je zde. Dneska se zaměříme na motor, asistenční systémy, kufr a celkový dojem z auta. I nadále budeme rozebírat auto jak z dámského tak pánského pohledu.
Motor + Spotřeba + Pohon 4×4
Míša: Oceňuji velice přesné řazení a zátah motoru. Cestování s asistentem rozjezdu do kopce přímo miluju. Rychlé městské rozjezdy, kdy se potřebujete rychle zařadit zvládá motor perfektně. Chválím stabilitu a zároveň nízkou hlučnost uvnitř vozu při vysokých rychlostech i kolem 180 km/h. Při řízení je mi celkem jedno jestli má vůz automatickou převodovku nebo manuální, ale do Yetiho i s tímhle motorem by se automat hodil skvěle.
Vojta: Oproti mojí O2 1,9 TDI se 77 kW má motor Yetiho s 81 kW (280Nm) mnohem větší sílu, až jsem tomu nevěřil, že má výkon jen o 4 kW vyšší. Je pravda že kolem 130 už to není žádný rychlík. Pokud při 140 km/h v kopci dáte plyn na podlahu moc se toho nestane. Nicméně motor je pružný rychle reaguje na povely pedálu, což se mi líbí i u O3 a vesměs všech nových modelů Škodovky.
Trasu Praha – Mladá Boleslav, kterou jezdíme s oktávkou na 17″ kolech a pneumatikách 225/45 R17 za 4,9 litru se nám s Yetim povedlo zajet za 5,4 litru. Samozřejmě to byla jízda na spotřebu kolem 100 – 110 km/h a motor měl najeto kolem 2 tisíc km. Ale i tak to považujeme za velice slušný výsledek, vzhledem k vysoké stavbě vozu. Pneumatiky na Yetim měli stejnou šířku 225 na profilu 50 R17.
Dlouhodobou spotřebu v testu jsme měli 6,9 litru, s tím že zhruba 60% byly cesty po městě, 10% v terénu a zbytek po dálnicích. Tento motor je spjat s 6ti stupňovou převodovkou, která má kvůli výletům do terénu kratší převody. 4, 5 a 6 bych ale už uvítal delší, klesla by tak určitě i spotřeba při dálničním tempu. Na 6 točí motor při 110 km/h 2000 ot a při 130 km/h už 2400 ot.
Fotografie testovaného Yetiho
Pohon 4×4 u Yetiho obstarává po faceliftu Haldex 5.generace. Upřímně jsem se až divil co všechno auto vyjelo i sjelo. Velký podíl na tom má také režim offroad, který aktivujete na středovém panelu. Ten omezí funkce ABS a ASR tak aby byl průjezd terénem co nejlepší. Slouží také ke sjíždění svahů, kdy vůbec nemusíte brzdit a Yeti to dělá za vás. Občas nás ale pustil z kopce trochu rychleji, než by se nám líbilo.
Jak můžete vidět z fotek a videií auto zvládá středně těžký terén velmi dobře. Kopec na kterém jsem si pěšky málem rozbil tlamu sjel Yeti v pohodě. Kdyby byl osazen lepšími pneumatikami jistě by byl výsledek ještě lepší. Ke konci už bylo znát že jsou gumy značně obaleny blátem. Zde oceňuji plastové přední podběhy, které se wapkou snadno čistí.
Infotainment + asistenční systémy
Náš Yeti disponoval systémem rozpoznávání únavy a také parkovacím asistentem, který umožňuje parkování jak podélně tak příčně. Zajímavé bylo, že pokud parkujete kolmo k chodníku, ale jedno z aut v řadě stojí trochu šikmo, měl s tím systém problém. Snažil se srovnat podle šikmého auta a stále couval do toho, které stálo správně. Parkování do řady ale funguje dobře včetně vyjíždění z řady. Škoda že Yeti nemůže být vybaven také adaptivním tempomatem. Vůz byl vybaven novou generací navigací Amundsen s 6,5 palcovým displejem, která vychází z Columbusu v O3. Přitom je rozměry stejný jako Columbus z O2. Jeho podrobnou recenzi vám přineseme v dalším článku.
Míša si na navigaci pochvalovala neustálé zobrazování povolené rychlosti. Po přesednutí do octavky se jí stýská po parkovací kameře. Vojta už zase nemůže žít bez bezklíčového odemykání a startování. Octavia Club varuje je to silně návyková věc! Po přesednutí do svojí O2 bez tohoto systému jsem si málem urval kliku od dveří.
Kufr vozu
V malém autě bývá malý kufr, tak to prostě je. Pokud jste stejně jako my zvyklí na velkou díru v Octavii, bude to pro vás trochu šok. Zejména pokud si u Yetiho pořídíte mezi podlahu je kufr opravdu malý. Ta totiž ubírá zhruba 15 cm výšky to už je dost znát. Mezipodlaha pod kterou je i plnohodnotná rezerva se dá vyjmout, je k tomu však potřeba nářadí. Kufr lze také zvětšit posunutím zadních sedaček dopředu, bohužel ale jen těch krajních! A já se ptám proč? Do auta by se toho vešlo mnohem více. Například golfové hole tak máte problém vzpříčit mezi posunutou sedačku a podběh zadního kola jen kvůli fixnímu prostřednímu sedadlu.
Zvýšená podlaha také úplně vyloučí ze hry boční háčky v kufru. Díky ní jsou moc nízko a standardně velkou tašku si na ně nepověsíte. Co na kufru chválíme je zásuvka na 12V a vyjímatelná baterka. Také se nám líbí možnost vyndat prostřední sedačku úplně a boční posunout více doprostřed auta. Ocenili bychom ale v kufru spíše roletku než plato nejlépe s možností vysunutí i dopředu. Pokud totiž zadní sedadla posunete dopředu, může být bočními okny vidět co máte v kufru a zloději se jen pohrnou. Srovnání kufrů O2 liftback a Yetiho můžete vidět na fotkách. Při posunutí zadních sedaček dopředu se za sebe vejdou bez problému dva lidi s výškou kolem 165 cm.
Fotogalerie zavazadlového prostoru
Jízdní dojmy
Míša: Za mě jako ženu je jízda s Yetim hodně návyková a co se týče ovládání auta velmi podobná jako v oktávce. Perfektní je především parkování. Díky kratší karoserii a svislému zadku auta je to hračka i do řady. Oproti oktávce zejména liftbacku je parkování mnohem jednodušší, velký podíl na tom má parkovací kamera. Také tento motor se mi k Yetimu moc líbil, měl dostatek síly i výkonu.
Vojta: První kilometry mi otrávil středový tunel, když jsem ale našel pozici za volantem jezdilo se mi s Yetim dobře. Auto mi přijde pocitově pohodlnější než Octavia 2, to ale neplatí pro přejezd příčných nerovností, které zdolává Octavia 2 lépe zejména kvůli delším převisům karoserie. Boční náklony Yetiho jsou srovnatelné s oktávkou, karosérie na mě působila tužším dojmem i přes vybavení panoramatickou střechou. U té oceňuji její možnost otevírání a mírně tónované sklo.
Takže i když máte otevřenou roletku, tak vás slunce neusmaží. Trochu otravná mi přišla krátká převodovka. Je to samozřejmě daň za pohon 4×4, ale její zpřevodování je srovnatelné s Octavií 4×4. Při 50 km/h tak jedete na 4 a motor točí kolem 1700 otáček. Pokud zařadíte pětku auto i tak ochotně jede a nedusí se. Točivý moment opravdu využijete už v nízkých otáčkách. Oproti 1,9 TDI PD markantní rozdíl.
Za zapůjčení vozu na test děkujeme společnosti Škoda Auto
Napsat komentář