V minulém díle jsme se zabývali technikou jízdy na nejvyšší možný převodový stupeň, a tak bych se dnes rád dostal k problematice brždění motorem, plachtění a jejich rozdílech.
Zdravím vás při čtení dalšího článku! Od posledního čtení utekl již nějaký ten pátek a i pohled z okna nám naznačuje, že se blíží jaro. Pro většinu z nás to znamená přezouvání, mytí a další péče o vůz. Z těchto důvodů bude dnešní díl o něco kratší, než jste zvyklí, abyste mohli více času a energie věnovat přípravě svého vozu na novou sezonu.
V minulém díle jsme se zabývali technikou jízdy na nejvyšší možný převodový stupeň, a tak bych se dnes rád dostal k problematice brždění motorem, plachtění a jejich rozdílech. Pro někoho možná nesmyslný úkon (plachtění) při řízení automobilu, avšak s velkým potenciálem úspory paliva!
Techniku brždění motorem netřeba příliš rozvíjet, protože v tomto ohledu se toho za poslední roky v technice moc nezměnilo. Jediné uskutečněné změny se týkaly plynového pedálu a jeho napojení na vstřikovací soustavu vozu; od mechanického ovládání vstřikovacího čerpadla jsme se nyní dostali k elektronickému ovládání na základě porovnání povelů plynového pedálu s uloženými mapami v řídících jednotkách motorů. I zde se však dá udělit pár rad:
1) Pokud je to možné, podřaďte už rovnou o dva rychlostní stupně či do konečného rychlostního stupně. Když totiž budete podřazovat jen o jeden stupeň a krátce nato o další, v celkovém hodnocení si moc nepomůžete – při každém dalším podřazení vám při pouštění spojky do záběru kvůli srovnání otáček vyskočí spotřeba nesmyslně vysoko.
2) Podřazujete-li z vyšších rychlostí, naučte se podřazovat s meziplynem. Technika velice stará a mnohými v dnešní době odmítaná. Podíl snížení spotřeby sice nebude tak velký, ale odlehčíte celkově technice motoru, synchronům v převodovce a zjistíte, že poté nebudete tolik vnímat zvýšené otáčky – celé podřazení půjde lehčeji. Je však třeba dbát na správné provedení tohoto úkonu. A než se pustíte do velkého podřazování, zkuste si v klidu natrénovat podřazování touto technikou. Videonávodů na youtube.com je nepřeberné množství, a tak není třeba postup popisovat. Podřazením s meziplynem můžete docela pěkně při natrénovaném správném postupu podřadit i na dálničních sjezdech apod., zkrátka všude tam, kde jsou i vyšší rychlosti
a jejich rozdíly, na které se chcete dostat.
3) Podřaďte včas a v klidu. Při podřazování nespěchejte a zejména při následném pouštění spojky do záběru zvyšte cit. Předejde tak nepříjemným rázům a škubnutím vozu, které mají neblahý vliv na techniku a zároveň snižují i komfort cestování.
4) Při správném použití brždění motorem a předvídavém způsobu jízdy je možné v městském provozu snížit počet brždění pedálem až o 30%. Vždy však na prvním místě upřednostňujte svojí vlastní bezpečnost a bezpečnost provozu! Protože ne všichni účastníci jsou našimi čtenáři… 🙂
Brždění motorem vám umožňuje snížení rychlosti vozidla při nulové spotřebě PHM. Je to souhra znalosti trasy, dobrého odhadu dopravní situace, znalosti technických aspektů vozu (např. otáčkové skoky na jednotlivé převodové stupně, valivý odpor vozu a další) a určitého souznění s vozidlem pro volbu správného okamžiku podřazení.
Druhou technikou je plachtění. Jeho devízou je nízká spotřeba paliva při zachování – nebo dokonce lehkém zvýšení – rychlosti. Dá se praktikovat dvěma způsoby. Buď jen vyšlápnutím spojky, anebo kompletním vyřazení rychlosti. Tuto techniku můžete využít ve městě i mimo město. Asi bych jej přímo nedoporučoval použít na dálnicích a rychlostních silnicích za plného provozu; přece jen s přihlédnutím k vyšším jízdním rychlostem ostatních řidičů a tím související bezpečností vaší a posádky ve vozidle.
Kde je však možné plachtění dobře využít, tak je všude tam, kde se v dáli např. snižuje dopravní značkou rychlost a vy nechcete jet „pod plynem“ až k ceduli s omezením, kde valná většina řidičů začne brzdit (příliš častý nešvar na silnicích). Včasným použitím plachtění můžete ještě před omezení zkorigovat rychlost a budete-li stále ještě příliš rychlí, zařadíte adekvátní převodový stupeň, se kterým poté buď ještě snížíte rychlost bržděním motorem, nebo budete pokračovat dále v jízdě.
Moderní automatické převodovky jsou touto technikou už vybavené a při aktivaci tzv. volnoběžky (která existovala už v dřívějších dobách, tj. historie se opakuje… J) je řidič informován zpravidla na displeji v zorném poli. U koncernových vozidel (Golf VII, Octavia III apod.) vybavených systémem Drive Mode Selection, tedy výběr jízdního režimu, je volnoběžka u převodovek DSG k dispozici pod výběrem „ECO“. U vybraných modelů VW se starší elektronickou architekturou je možné položku aktivovat v menu na multifunkčním displeji před řidičem (např. Passat B7, Golf VI, VW Transporter T5 – na fotografii níže).
Závěrem ještě dva tipy, mnou oblíbených, „plachtících“ míst. První se nachází na dálnici D8 od Teplic ve směru na Ústí nad Labem, před zúžením kvůli stavbě dálničního kříže. Na vrcholu kopce stačí, při standartním dálničním tempu, vyřadit a před prvními cedulemi omezující rychlost je cestovní rychlost na požadovaných hodnotách. Po celou dobu se spotřeba drží konstantně na hodnotách 0,5-0,7l/hod, tedy na nejnižších možných, které motor ke své činnosti potřebuje. Další výhoda plachtění spočívá v mnohem vyváženější a klidnější jízdě, díky které máte mnohem více času na sledování
a vyhodnocení dopravní situace před vámi.
Další dobré plachtící místo může být v Praze na Černém Mostě, ulice Chlumecká směrem do centra. Kolem metra Černý Most je nejvyšší povolená rychlost 70km/h, která se zhruba v polovině vzdálenosti mezi stanicemi metra snižuje na „obecních“ 50km/h. I zde se dá, při dodržení všech rychlostních limitů, pěkně a plynule proplachtit téměř v celé délce. A takových míst existuje po celé republice mnoho. Je jen na vás, jak dokážete číst topografii vozovky před vámi a využít ji ve svůj prospěch.
Přeji vám mnoho zdaru při zkoušení a následného nacházení správného využití té či oné techniky, případně jejich kombinace a těším se na diskuzi v příslušném vlákně na diskuzním fóru OctaviaClubu >>>>>.
Dojíždějte vždy kolečkama dolů a anténkou nahoru s příznivou spotřebou! 🙂
Autor : Honza Bezděka – honza9007
Napsat komentář