Jak postupovat při zaslepení ventilu EGR u 1.9 TDI (74 kW, 77 kW, 96 kW atd.)? Návod zaslepení EGR ventilu nejen pro vozy Škoda Octavia… Celý postup včetně postupu software vypnutí EGR.
Nejsnazším způsobem zaslepení EGR je vložení plíšku na přírubu potrubí vozu, které k EGR ventilu vede. Nejlepší je vložit ho mezi dvě těsnění, aby spaliny neunikali pryč netěsnostmi. Druhou možností je (u ventilů, které jsou ovládány pneumaticky) zaslepení hadičky, která vede k ventilu.
Návod slouží pro vozidla 1.9 TDI v emisní normě EU 3, kde je mechanický EGR ventil. U novějších vozidel by po zaslepení dle návodu níže hlásil palubní počítač notifikaci „emise do dílny„. Navíc by se rozsvítila příslušná kontrolka a byla by rozsvícená příslušná varovná kontrolka – pro tato novější vozidla je nutné vypnout EGR úpravou softwaru (ceny se pohybují kolem 2.500 Kč a je třeba nechat si to upravit v servisu.
Co je třeba? • Postup zaslepení • Vyčištění EGR • Zpětná montáž
Co budete potřebovat?
- IMBUS 5,6 (nejlépe klasické krátké klíče a bity na šroubovák)
- klíč 12″
- hasák případně jiné kleště
- záslepka nejlépe nerezová 3 mm (nebo větší)
- vazelína odolávající vysoké teplotě
- 2 nové matky 12″ (je vhodnější mít nové)
Postup zaslepení EGR
- Otevřete kapotu auta a sundejte kryt motoru
- Odpojte plastovou rouru od Airboxu (pomocí stisknutí kovové svorky a vysunutí si dáte rouru stranou). Rouru před EGR také odpojte (stačí pouze odpojit, tato se nemusí demontovat). Viz foto číslo 1.
- Dole pod odmontovanou rourou se pod sáním nachází kovová trubice, která vede k EGR ventilu. Povolte obě matky 12″ a dejte si je stranou. Viz foto číslo 2.
- Nyní demontujte trubku, která vede k ventilu EGR. Odpojte dvě hadičky, které do něj vedou (jedna se jen vytáhne a u té druhé se povolí svorka a pak se také vytáhne. Trubka je ze spodní strany přichycena k EGR pomocí 2 šroubů. Pomocí IMBUSU 6 je povolíte (jsou velmi špatně přístupné). Dejte si pozor aby Vám nespadli do motoru. Poté už jen trubku pomalu vytáhnete z motorového prostoru a dáte si je stranou.
- Samotná demontáž ventilu: EGR je přichycen 3 šroubky IMBUS velikost 5. Jeden na levo, druhý napravo jakoby pod kovovou hlavičkou samotného ventilu, další je pod EGR ventilem za chycením demontované trubky. Proto bylo nutné ji odstranit jako první. Viz foto číslo 3.
- Hotovo. EGR je nyní venku.
Jak na vyčištění EGR?
Hrubší nečistoty jsem opatrně seškrábal tupým příborovým nožem a špejlí. Poté jsem ventil prostříkl čističem na brzdy a pořádně vydrhl ručně hadrem. Za pár okamžiku byl ventil jako nový. Ještě jsem z vnější strany vzal čepec ventilu jemně silichromem.
K zaslepení je potřeba si předem připravit záslepku na EGR – nejlépe nerez materiál tloušťka alespoň 3 mm (mělo by stačit), nejlépe aby kopírovala těsnění u trubky mezi EGR a sáním.
Zaslepení a zpětná montáž
Stačí jen postupovat dle návodu výše v obráceném pořadí. Jedinou změnou je, že na trubku která je uchycena na spodek EGR ventilu se vloží záslepka z nerezu (nedávat na druhý konec trubky z důvodu vysokých teplot)
- Všechny šroubky a matky je vhodné lehce potřít vazelínou. Matky na trubce od EGR je vhodné vyměnit.
Nyní je EGR vyčištěno a zaslepeno. Věřím, že toto auto velmi pomůže a uleví. Podívejte se na fotografie níže jaké nečistoty byli ve ventilu.
- diskuze na fóru o EGR ventilu
- EGR zaslepení a software deaktivace diskuse
- Vyhození sekundárního vzduchu z EGR diskuse
- Zaslepit EGR ventil nebo ne?
- Návod o čištění EGR ventilu u Octavie
Foto návod
- EGR ventil jak na zaslepení krok 1
- EGR ventil jak na zaslepení krok 2
- EGR ventil jak na zaslepení krok 3
- EGR ventil jak na zaslepení krok 4
Video návody o EGR zaslepení
Exhaust Gas Recycling je zařízení, které přivádí část výfukových plynů zpět do sání motoru. Podle režimu motoru jde až o 50% objemu nasávaného vzduchu. Důvod je čistě ekologický. Na kysličníky dusíku z výfukových plynů NOX se lépe vážou další NOX vzniklé dalším spalování.
Vzhledem k tomu, že při spalování nafty vznikají mastné saze, je potřeba počítat s tím, že se nám tyto mastné saze pomocí EGR dostávají do sání, kde se usazují, a pomalu a jistě snižují světlost sání, což vede k nižšímu výkonu v celém rozsahu otáček a nadměrné kouřivosti.