Na víkend k nám do redakce zavítala Scala, která má pro značku symbolizovat další krok kupředu. V nabídce má nahradit Rapid Spaceback, ale nemá být jeho přímým nástupcem. Rozhodli jsme se, že ji vyzkoušíme, jelikož je v našem hledáčku pro výběr druhého auta do rodiny. Její rozměry jsou velmi podobné 1. generaci Octavie a po prvním usednutí do výbavy Style nám bylo jasné, že věci, které byly na Rapidu kritizovány, jsou na mnohem lepší úrovni.
To se týkalo především materiálů a pohodlnosti sedadel. Naše Scala měla sportovní sedadla Dynamic a delší cesta v nich byla bezproblémová i pro řidiče o výšce 190 cm. V Rapidu byla naše zkušenost se sedadly špatná a po 200 km se začala ozývat záda. Jezdit s ním pak na služební cesty každý den nebylo nic moc. Vnitřní prostor vpředu nám nepřišel o tolik menší i v porovnání s Octavií 3. Pojďme tedy ale postupně.
Parametry testované Scaly
- 1.5 TSI DSG 110 kW
- barva: modrá Race metalíza
- interiér: Dynamic s černým stropem
- mimořádná výbava: Paket Extra (zadní parkovací kamera, senzory, Side Assist, KESSY)
- kola: z lehké slitiny 6,5J x 17″ Propus
- volant: kožený sportovní multifunkční včetně DSG pádel
- podvozek: sportovní s volitelnou tuhostí tlumičů a volba jízdního režimu
Exteriér
Hodnocení vzhledu nebude nikdy objektivní, ale v porovnání s Rapidem je Scala o něco šmrncovnější. Nový design přední masky a světlometů, který bude propojovat i další modely značky je fajn. V zadní části už nenajedeme lampy ve tvaru písmene C, nyní škodovky najíždí na motiv podobný bumerangu. Možná je to trochu škoda, protože lampy se blíží vzhledově třeba Fiatu Tipo. Začínáme tak podezírat Karoq, že jeho „nedodělaná“ zadní světla byla postupnou změnu z „C“ na „bumerang“. 🙂
Scala byla vybavená, dle našeho názoru, jedněmi z nejdivnějších kol, které Škoda na tento model nabízí: Propus AERO. Pokud bychom si mohli vybrat, tak jdeme rovnou do 18-palcových typů Sirius nebo Vega AERO. Propusy vypadají tak nějak zvláštně a na autě se nám prostě nelíbily.
Interiér
Uvnitř interiéru Dynamic v černé barvě se sportovními sedadly jsme se cítili pohodlně. Vše je při ruce, ale ovládání je jiné, než jsme z předchozích škodovek zvyklí. A například u ovládání směrování vzduchu z klimatizace je to vysloveně otrava, hledat a nastavovat přes hlavní displej infotainmentu. Ten nás ostatně potrápil nejvíce a první Scaly s ním měly problém. Často se stalo, že po couvání se displej nepřepnul zpět do standardního zobrazení (například rádia), ale zůstal zablokovaný na zobrazení parkovacích senzorů. Nepomohlo nic jiného než vypnutí motoru a otevření dveří řidiče, aby se vše restartovalo. Odezva displeje v porovnání s Karoqem nebo Kodiaqem také byla horší a to jsme měli Scalu půjčenou za teplého počasí.
Pro připojení zařízení už má Scala porty USB-C, což znamená nákup nového kabelu a jeho ne zcela spolehlivé fungování. Naše zkušenosti jsou zatím spíše negativní: kabel na nerovnostech dokáže maličko uskočit a najednou nenabíjíte a nefungujete. U klasického USB bylo spojení kabelu a zdířky mnohem spolehlivější. Designu interiéru bychom z hlediska estetiky a subjektivního pocitu vytkli 2 věci:
- moderní displej infotainmentu, který vypadá jako tablet násilím zaražený do palubní desky, a pak
- vystouplé výdechy na krajích, které při otevření dveří trčí směrem ven.
V první chvíli jsme si mysleli, že nám něco někde upadlo… Všimli jsme si toho i u Opelu GrandlandX, který jsme měli na víkendový test – asi tedy nový směr pro designéry vnitřku. A ještě vlastně jedna drobnost: otočný ovladač světel je i Scaly (a Kamiqu) lehce překrytý tvarem palubní desky, takže vyšší postavy, nebo menší řidiči posazení blízko k volantu, nemají absolutní šanci vidět, zda svítí ikona rozsvícených světlometů na ovladači…
Zavazadlový prostor jen o fous dokázal pojmout předmět našeho klasického testování – brankářskou hokejovou tašku. Bylo nutno vyndat boční zarážku za obloukem kola a tašku do kufru zatlačit. Chválíme další Simply Clever řešení v podobě háčků na zadní stranu zadních sedadel, které pasují do úchytů TopTether dětských sedaček. V autě této velikosti na ně v pohodě dosáhnete a máte tak možnost pověsit další nákupní tašky.
Jízda v nové Scale
Scala má stejně jako Octavie s nižšími motorizacemi jednoduchou zadní nápravu a tak jsme byli zvědaví, jak se chová u lehčího a kratšího auta. Scala ale nás celkem překvapila naladěním podvozku, který se nebrání sportovnějšímu řízení. Musíte však samozřejmě počítat, že zadek bude trochu uskakovat do strany. Jinak je ale jízda hodně příjemná a to především na dálnici. Točí 2500 otáček při 140 km/h na rovince. Scala byla vybavená 7-stupňovým automatem DSG a motorem o výkonu 110 kW – tedy stejná sestava, jako v posledním testovaném Karoqu. I Scala je vybavená vypínáním válců a v momentě, kdy k tomu dojde, vás upozorní hláškou na displeji palubních přístrojů. Vesměs se jedná o situace, kdy jedete z kopce a téměř plachtíte, nebo jedete například na městském okruhu po rovince.
Motor jde ochotně do vyšších otáček, ale ve Scalu mu na rozdíl od Karoqu možná sedne více manuální převodovka. DSG Scalu maličko dusilo. Při 80 km/h vám převodovka rovnou nasadí 7. stupeň a při potřebě zrychlení se nic moc nestane. Z velmi nízkých otáček se musíte dostat sešlápnutím plynu opravdu důrazně, což ale najednou znamená zařazený 3 nebo 4. stupeň a vy si myslíte, že motor vyskočí z auta. Trochu s tím bojujeme i u Kodiaqa, jak si můžete přečíst v předchozí recenzi, tedy určitě je ideální, když si automat trochu hlídáte a korigujete si rychlostní stupně pádly pod volantem.
Celková spotřeba za náš zkrácený test byla 6,4 l/100 km.
Za víkend jsme se Scalou zvládli nějakých 500 km a rozhodně bychom ji v našem možném výběru pro druhé auto do rodiny brali. Jen cenová politika, respektive aktuální ceny referenčních aut v nabídkách, by nás hodně nutila přemýšlet, jaký model škodovky vybrat. Pokud bychom zůstali u Octavie 3 Combi, pohybujeme se kolem 450 000 včetně DPH, což je podobná cena jako mají zánovní Scaly (zapůjčený exemplář se dá najít za cca 480 000 včetně DPH), které jsou ale menší a to především zavazadlovým prostorem. Karoq je pak o dalších 80 000 Kč výše. Pokud tedy je rozpočet kolem půl milionu korun, pak by asi stejně vyhrála Octavie nebo Karoq, které dle našeho názoru nabízí vyšší užitnou hodnotu/výbavu/prvky za velmi podobné peníze. Aktuálně jsme si na testování dovezli Kamiq 1.5 TSI DSG (který to cenou také nevyhraje bohužel), abychom všechna 3 auta vyzkoušeli se stejným motorem a převodovkou, a udělali si tak obrázek, které z nich by mohlo být novým autem do domácnosti ke Kodiaqu.
Za zapůjčení auta na test děkujeme Auto Branka Mělník
Autorem článku je vittorio